Började fundera lite..

Skulle försöka få fram om det var ärftligt med vänsterhänthet. Och det var det väl till viss del. Men varken jag eller pappaB är ju vänsterhänta. Dock är ju barnens, hmm, fd mormor eller vad hon ska kallas vänsterhänt.
Men iaf hittade jag massa annat om vad man ska tänka på när barnen är vänsterhänta. Och det har aldrig slagit mig att saker och ting kan vara svårare för mina barn. Tex det där med en sax. Så nu tog jag ut barnen och gav dom varsin sax. Bara för att kolla. Och storeman klipper med HÖGER hand. Men skriver då med vänster, men KAN skriva med höger åxå. Lilleman både klipper och skriver med vänster hand.
Alltså borde storeman vara ambidexter då. :S
Men inte var det några problem för dom att använda en sax iaf. Oavsett vilken hand dom nu använde.
Så slutsatsen av det hela är att jag inte behöver köpa någon speciell sax till mina barn bara för att dom är vänsterhänta! :)

Kommentarer
Postat av: Lorei

Visst kan det ju vara skönt och bra för dom att ha speciella redaskap... å andra sidan tror jag att det kan vara bra att lära sig göra saker med "fel" saker och med båda händerna. Det är så mkt som inte är anpassat "där ute".

2008-08-13 @ 12:29:46
URL: http://lorei.se
Postat av: Tiagirl

Idag får du ju faktiskt ge dina barn tårta då det är Vänsterhäntas Dag. Kanske du visste iofs eftersom du skrev om det just idag!!!!!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3092780.ab

Jag skriver bäst med höger men kan skriva ok med vänster och kan likagärna klippa, skruva, äta med "fel" hand...så är jag ju gräsligt kreativ av mig! ;) Ang artikeln... :D

2008-08-13 @ 16:11:54
URL: http://tiagirl.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0